Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Paweł Kostecki, moj-samochod.pl - 16-12-2010 Firma Fisker Automotive jest w Polsce raczej mało komu znana. Założona została w 2007 roku przez Henrika Fiskera - pochodzącego z Danii designera takich samochodów, jak Aston Martin DB9, V8 Vantage, czy BWM Z8. Pierwszy model jego firmy to Karma, która ma się pojawić w sprzedaży na początku 2011 roku. Jest to ekologiczny samochód, o sportowej linii oraz osiągach, który napędzany przez 2 silniki, uzyskuje 1330Nm momentu obrotowego z mocy 403 koni.
Design
Jak już wspomniałem, założycielem marki Fisker jest były designer eleganckich sportowych samochodów. Doświadczenie zdobyte przy projektowaniu tamtych pojazdów widać w realizacji projektu Karma. Samochód ten mierzy 5m długości, a rozstaw osi wynosi 3,16m. Model wyposażony jest w duże, 22-calowe, 5-ramienne felgi, które ładnie wkomponowują się w opływową i płynnie zaokrągloną linie samochodu. Przednie i tylne nadkola lekko wysuwają się z całego nadwozia, aby móc pomieścić w sobie szerokie opony.
Nie spotykany element dotychczas w samochodach ekologicznych, to innowacyjny, nowoczesny dach, dzięki któremu możemy jechać wyjątkowo daleko, nie odwiedzając stacji benzynowej. Jego tajemnicą jest panel słoneczny, dostarczający 100% czystej energii, używanej do zasilania samochodu. Mamy tu zatem do czynienia z aż trzema źródłami energii w jednym samochodzie.
Wnętrze
W samochodach sportowych liczą się nie tylko osiągi i wygląd zewnętrzny. Fisker Karma jest tego najlepszym przykładem. Wszystkie elementy wnętrza, dzięki wysokiej jakości wykonania, nie tylko cieszą oko, ale i dają duży komfort przebywania w tym pojeździe. Zarówno wykończenia, jak i wskazówki zegarów, wykonane są z chromu.
Kolejną nowością jest Fisker Command Center - zaawansowany system do zarządzania samochodem. Za pomocą dużego, dotykowego ekranu, możemy sterować klimatyzacją, telefonem i innymi multimediami, a także baterią samochodu – co za tym idzie, na konsoli centralnej nie znajdziemy żadnego innego tradycyjnego przycisku, prócz START.
Kupujący może wybierać pomiędzy dwiema wersjami wyposażenia - EcoChic lub EcoSport. Wersja EcoChic jest skomponowana w 100% z recyklingowalnych surowców. Przy jej produkowaniu żadne zwierzę nie straciło swojej skóry, a wszystko, nie tracąc na elegancji i funkcjonalności, zostało zastąpione przez wysokiej jakości tekstylia.
Silnik
W Fiskerze Karma spotkamy pod jedną maską dwie jednostki napędowe. Jedna to składający się z 2 generatorów silnik elektryczny, zapewniający w miarę przyzwoite osiągi, przy zerowym zużyciu benzyny. Generuje moc 403 KM i 1330 Nm momentu obrotowego. Ładnie brzmi, ale pomimo tych liczb, do 100km/h samochód przyspiesza w 7,9s, a prędkość maksymalna to 153km/h.
Trochę lepiej wygląda to w przypadku 2-litrowego turbo ze wspomaganiem elektrycznym, dającego moc 260 KM - sposobem tradycyjnym samochód osiąga "setkę" w 5,9s i prędkość maksymalną 200km/h.
W trybie ekologicznym możemy przejechać tym autem do 80km. To więcej, niż przeciętnie pokonujemy jednego dnia, jednak gdy zabraknie prądu, silnik spalinowy da nam jeszcze dodatkowy zasięg ponad 400km.
Żywotność baterii obliczono na 10-12 lat.
Podsumowanie
Fisker Karma to w 100% ekologiczny samochód. Cały zrobiony został z przyjaznych środowisku, lub recyklingowalnych elementów. Napęd daje możliwość eksploatacji samochodu także w bardziej ekologiczny sposób, a dzięki nowoczesnemu dachowi, nie trzeba nawet szukać cienia do parkowania w słoneczne dni. Ekologiczny, amerykański samochód - brzmi to trochę jak paradoks, ale jak widać, chcieć znaczy móc.