Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Łukasz Kacprowicz - 20-09-2011 Ostre krawędzie, luksus i brutalna moc pod pełną kontrolą. To, czego kierowca może oczekiwać od najwyższej klasy przedstawiciela segmentu G w obecnej erze. Aventador udowadnia, że supersportowy samochód uliczny nie musi być surowy w prowadzeniu ani świecić gołym aluminium w środku. Jest to marzenie, w którym z powodzeniem zatopi się zarówno 20-letni spadkobierca fortuny, jak i 75-letni miliarder. I każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Prędkość, brawurę i wygodę.
Ostro cięty performance
Designerzy Lamborghini, szukając inspiracji dla nowego pojazdu, zwrócili swój wzrok na inną sferę zdominowaną przez prędkość i dynamikę - ultranowoczesne lotnictwo wojskowe. To pozwoliło nadać wyglądowi maksimum funkcjonalności, spektakularnej ostrości i ekstremalnej precyzji każdej linii, dla wprowadzenia świeżości w historii marki. Ostro ścięty przód, przechodzący w ekstremalnie niską linię dachu (zaledwie 1,136 m) i dalej w charakterystyczny, tylny dyfuzor. Każda forma jest tu podyktowana przez rządzę prędkości.
Proporcje:
długość: 4,78m,
szerokość: 2,26m (łącznie z bocznymi lusterkami),
wysokość: 1,136 m.
Wysokie tętno aluminiowego serca
Silnik o wadze 235 kg wyskalowano do 8,250 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynosi tu 690 Nm, przy 5,500 obrotach na minutę.
12 cylindrów, 6,5 l. pojemności, 700 KM mocy
0-100 w 2,9s, V-Max do 350 km/h
Moc o takiej wartości musi być rozsądnie przekazywana na nawierzchnię. Dlatego kierowca dostaje stały napęd na wszystkie koła, kontrolowane poprzez system Haldex, który decyduje o sile napędu przekazywanej na przód i tył auta. System w kilka milisekund jest w stanie zareagować na wypadek groźnej sytuacji poślizgu. Samoblokujący się tylny dyferencjał we współpracy z przednim, kontrolowanym przez system ESP zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie.
Ważnym elementem jest tu również wyrafinowane, koncepcyjne zawieszenie z poziomymi amortyzatorami, które zostało zaczerpnięte z Formuły 1. To pierwszy tak odważny krok w przeniesieniu tej technologii z toru na ulicę.
Samochód dla wytrawnego i wymagającego kierowcy
Wnętrze jest zdominowane przez najnowszej generacji tablicę rozdzielczą, zawierającą system zmiany trybu prowadzenia (Drive Select Mode system) z wyświetlaczem TFT, znanym z myśliwców. Kierowca może wybrać charakterystykę wielu elementów auta według swoich wymagań i umiejętności (silnik, napęd, dyferencjał, sterowanie i kontrolę dynamiki) łącznie w pięciu ustawieniach:
- 3 manualne: Strada (droga), Sport i Corsa (tor),
- 2 automatyczne: Strada-auto i Sport-auto.
Drugi, 7-calowy monitor TFT-LCD w centralnej konsoli należy do zintegrowanego systemu multimedialnego z systemem HMI i nawigacją, zawierającą dane na temat ruchu drogowego. Dodatkowo systemem umożliwia połączenia bluetooth i jest kompatybilny z iPodem.
Podsumowanie
Aventador to rewolucyjny bolid na arenie segmentu supersamochodów. Lamborghini wprowadza dzięki niemu świeżość w gamie marki oraz szereg technologicznych innowacji, które nie tylko podnoszą jakość wrażeń z jazdy, ale też idą w parze z komfortem podróżowania i bezpieczeństwem kierowcy. Nowy model ma szansę stać się kamieniem milowym w historii producenta z SantAgata i znacznie odświeżyć jego wizerunek, będąc innowacją po całej serii jedynie wzmacnianych przez lata Murcielago oraz Gallardo. Inspiracja myśliwcami wydaje się słuszna, w myśl zasady, że kupuje się zegarek wodoodporny do 50m, żeby mieć pewność, że nic mu nie będzie, gdy wpadnie w kałużę.
Aventador zrywa także z surowością wnętrza Lamborghini. Mamy tu do czynienia z nie tylko sportowym przeznaczeniem, ale także myślą o codziennym użytkowaniu, co może z uwagi na wysokość samochodu nie będzie łatwe, ale poza momentami wsiadania i wysiadania może być całkiem przyjemne i praktyczne.