Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Łukasz Kilar - 18-12-2010 Powrót legendy lat 70-tych to główne stwierdzenie, jakie nasuwa mi się na myśl, gdy patrzę na nowego Stratosa. Pierwszy projekt powstał w studiu Bertone w 1970 roku, a sam Nucio Bertone został uznany za szaleńca, chcąc wprowadzić do produkcji tak rewolucyjny model. Mimo krytyki i sceptyzmu niedowiarków, kilka lat później projekt trafił do seryjnej produkcji. Najnowsza odsłona niestety może nie odnieść podobnego sukcesu, ponieważ jest wykonana na indywidualne zlecenie. Projekt powstał w studiu projektowym Pininfariny.
Design
W moim odczuciu design nadwozia Lancii fenomenalnie odwzorowuje charakter swojego poprzednika. Każdy element został przemyślany, lekka, typowo sportowa sylwetka oraz historia-zobowiązuje. Bardzo efektownie prezentuje się nietypowy dla popularnych pojazdów sposób otwierania zarówno przedniej jak i tylnej klapy. Naprzemienne uchylanie również zostało zaczerpnięte z legendarnego Stratosa od Bertone. W tylnej szybie z pozycji kierowcy nie zobaczymy zbyt wiele, ale jako zabieg stylistyczny, ukazujący piękno „widlastej ósemki” pomysł sprawdza się fantastycznie. Tył pojazdu młodszym fanom motoryzacji zapewne przypomina Alfę 8C Competizione, nie jest to poprawne odczucie bowiem to nie Lancia Stratos przypomina Alfę, lecz 8C Competizione przypomina legendarnego Stratosa.
Wnętrze
Lancia Stratos z założenia nie ma być luksusowym sportowcem, startującym w lidze Porsche Panamery czy też Astona Martina Rapide. Włoski produkt ma być przypomnieniem legendy, która była skutecznie punktującym przeciwników, ultra zwinnym samochodem wyścigowym. Nie ma więc mowy o nadmiernym luksusie we wnętrzu czy też o wysmakowanych liniach deski rozdzielczej. W tym przypadku piękno tkwi w prostocie, w samochodzie nie ma nic poza rzeczami niezbędnymi. Spłaszczona kierownica, ewidentne podkreślenie obrotomierza oraz wykończenie wnętrza alkantarą przypomina o sportowym charakterze pojazdu. Niewątpliwie przyszły właściciel będzie zadowolony z ergonomii i trzymania bocznego mocno wyprofilowanych siedzeń.
Silniki
Mechanicznie Lancia Stratos będzie wzorowana na Ferrari F430 Scuderia, z którego zapożyczono zarówno podwozie jak i silnik. Jednostka napędowa została minimalnie wzmocniona, w Lancii będzie charakteryzowała się 8 cylindrami, mocą 540KM oraz 4,3 litra pojemności skokowej. Masa własna pojazdu będzie wynosiła około 1250kg dzięki czemu sprint od 0-100km/h zajmie 3,3 sekundy. Prędkość maksymalna to 275km/h.
Podsumowanie
Niestety nowa Lancia Stratos nie jest przeznaczona do seryjnej produkcji. Została zaprojektowania wyłącznie na zamówienie niemieckiego biznesmena Michaela Stoscheka. Producent na szczęście zostawia sobie furtkę oświadczając, że jeśli zainteresowanie modelem będzie wystarczająco wysokie, otworzy nową linię produkcyjną. Bardzo ucieszyłaby mnie wiadomość o wprowadzeniu do produkcji tego modelu gdyż według mnie byłby on świetnym konkurentem dla Lotusa Elise.