Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Pierwsze zmiany po nowym roku, wycofana została opłata recyklingowa
Rozmiar tesktuAAA
Paweł Kostecki - 06-01-2016 Od pierwszego stycznia 2016 weszła w życie nowa ustawa. Zdejmuje ono obowiązek uiszczenia opłaty recyklingowej za importowany samochód. Oznacza to w rezultacie, że kupując samochód pochodzący z poza terenu Polski. Nie będzie trzeba już płacić 500 złotych, podczas pierwszej rejestracji samochodu - osoba lub podmiot importujący samochód. Zmiana ta jednak dotyczy wyłącznie pojazdów, które sprowadzone zostały po 31 grudnia 2015. Importerów pozostałych samochodów, przed tą datą. Nadal będą musieli pokryć obowiązkową opłatę.
Opłata recyklingowa wprowadzona została w 2006 roku, na mocy ustawy z 20 stycznia 2005 roku. Dotyczyła ona zarówno osoby prywatne, jak też firmy. Objęte były wszystkich pojazdy z kategorii M1 i N1, czyli pojazdów poniżej 3,5 ton oraz do 9 osób wraz z kierowcą. Opłata ta miała obciążać stronę, która fizycznie samochód sprowadzała. Jednak często płacił za nią klient końcowy. Z tej opłaty zwolnieni byli wyłącznie importerzy, którzy rocznie do Polski sprowadzali przynajmniej 1000 samochodów. Jednak Ci musieli stworzyć odpowiednią infrastrukturę, która pozwalała by na utylizację strych zużytych pojazdów.
Od nowego roku opłata ta zniknęła, jednak dla przedsiębiorców, którzy trudzą się importem pojazdów powstały dodatkowe obowiązki. W przypadku firm, które importują poniżej 1000 samochodów rocznie. Będą musiały one zapewnić odpowiednią infrastrukturę utylizacji pojazdów. Muszą one wykazać trzy lokalizację do przyjmowania zużytych aut lub też trzech stacji demontażu - przy czym jedna jest wymogiem. Ustawa mocniej uderzy jednak w dużych importerów, producentów. W każdym województwie muszą oni wykazać, że posiadają trzy stacje przyjmowania starych samochodów lub też trzy stacje ich demontażu.