Porsche 918, niewiarygodnie niskie spalanie
Rozmiar tesktu A A A
Łukasz Kilar -
10-03-2010
Na salonie samochodowym w szwajcarskiej Genewie Porsche zaprezentowało nowy model 918 Spyder. Jest to całkowicie nowa konstrukcja typu plug-in z silnikiem spalinowym umieszczonym centralnie oraz z współpracującą z nim jednostką elektryczną. O Porsche 918 Spyder można powiedzieć "ekonomiczny super-sportowiec"
Design
Porsche 918 jest bardzo udanym projektem, nieco przypomina model GT który został ukazany jako prototyp także w Genewie ale dziesięć lat wcześniej. Przód samochodu to przede wszystkim dwa potężne wloty powietrza oraz równie masywne przetłoczenie na masce pojazdu. Nietypowym rozwiązaniem jest umieszczenie końcówek wydechu z boku samochodu, nie wróżę jednak sukcesu temu pomysłowi. Osobiście uważam, ze pod względem designu tył jest najmocniejszym punktem Porsche 918. Niezwykle efektownie prezentuje się spojler, który jest idealnie wkomponowany w delikatne światła tylne pojazdu.
Wnętrze
Po zajęciu pozycji za kierownicą prototypu w oczy rzuca się wielofunkcyjna kierownica z możliwością zmiany biegów chromowanymi manetkami znajdującym się tuż za "kołem" kierownicy. Konsola centralna to jeden wielki, szklany panel sterowania. Całe wnętrze jest zdobione karbonowymi wstawkami. Wnętrze to typowe ukazanie możliwości koncernu, zobaczymy ile z tych innowacji zostanie w modelu produkcyjnym.
Silniki
Nowe Porsche przyspieszać będzie do setki w 3,2 sekundy, średnie spalanie jak deklaruje producent wynosić będzie 3l/100km, prędkość maksymalna to 320km/h. Model 918 na pewno nie będzie "zawalidrogą" ma nawet pobić czas przejazdu północnej pętli słynnego toru Nurburgring uzyskany przez Porsche Carrera GT. Spalinowy silnik to 3,4-litrowe V8 o mocy 500 KM. Elektryczne jednostki dysponują z kolei łączną mocą 218 KM. W samochodzie montowana będzie 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów PDK, a energia elektryczna magazynowana będzie w chłodzonych cieczą akumulatorach litowo-jonowych. Porsche będzie oferowało kierowcy cztery tryby jazdy. Tryb E-Drive oznacza, że Porsche używać będzie wyłącznie napędu elektrycznego a jego maksymalny zasięg to 25km, rozwiązanie idealne do jazdy po mieście. Tryb Hybrid to przede wszystkim oszczędność, ale tutaj do akcji wkracza już także silnik spalinowy. Sport Hybrid oznacza już bardziej dynamiczną jazdę, a większość mocy przenoszona jest na tylną oś pojazdu. Ostatni tryb to już ekstremalne rozwiązanie o nazwie - Race Hybrid, zarówno jednostka elektryczna jak i spalinowa dają z siebie wszystko. Co ciekawe w samochodzie dostępna jest opcja chwilowego doładowania, system działa podobnie jak stosowany w sezonie 2009 w F1 system KERS.
Podsumowanie
Po tym jak po raz pierwszy zobaczyłem prezentacje modelu 918 w Genewie nasunęło mi się jedno podstawowe pytanie. Czy Porsche 918 Spyder znajdzie się w seryjnej produkcji? Po doświadczeniach z Porsche Carrera GT myślę że to bardzo możliwe, tym bardziej, że 918 rozpowszechnia bardzo popularną dzisiaj modę na napędy hybrydowe.
mój-samochód.pl
https://www.moj-samochod.pl/grafika/naglowek/logo_naglowek.png
Ostatnie komentarze
- 2010-04-30 12:59:01
Też mi się tak wydaje jak napisał kolega wyżej.
- 2010-04-28 18:47:55
Zapewne to spalanie to chwyt marketingowy Porsche. Spalanie takie zapewne jest możliwe na krótkich przelotowych odcinkach, wręcz na odcinkach na których możemy w większości korzystać z silnika elektrycznego.
- 2010-04-27 13:15:17
Mi też trudno uwierzyć w tak niskie spalanie. Przecież te auta to demony prędkości ....