Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Łukasz Kilar - 23-01-2011 Tesla to amerykański koncern z siedzibą w kalifornijskim San Carlos, zajmujący się produkcją samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Firma powstała na początku lat 90 XX wieku. Na chwilę obecną Tesla produkuje jeden model samochodu sportowego o nazwie Tesla Roadster, który został zaprojektowany przy współpracy z Lotusem. W ostatnim czasie firma podaje coraz więcej informacji na temat nowego modelu Tesla S, będącego 7-osobową limuzyną o nadwoziu liftback. Produkcja samochodu została zaplanowana na 2012 rok.
Design
Tesla S zbliżona jest gabarytowo do BMW serii 5 i to właśnie z nim prawdopodobnie będzie pośrednio konkurowała. Samochód spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem, a ze szczególnym uznaniem spotkał się jego design. Jest to niewątpliwie udany pod tym względem projekt. Tesla odchodzi od mody na kanciaste linie; pojazd jest opływowy, zachowując przy tym świetne proporcje. Przód jest łagodny i dystyngowany, co należy w tej klasie samochodów do zalet. Spójrzcie chociażby na Audi...
Nie da się nie zauważyć przetłoczenia nad tylnym nadkolem - nadaje ono charakteru, dzięki czemu pojazd sprawia wrażenie masywnego. Złośliwi na pewno zarzucą Tesli nadmierne nawiązanie do tylnej linii stylistycznej Jaguara. Chodzi mi tutaj o kształt i łączenie świateł charakterystyczną chromowaną listwą. Ciekawym elementem jest także dyfuzor mający na celu regulację strug powietrza. Nie wiem czy to tylko moje złudzenie czy też fakt, ale w ostatnich miesiącach bardzo popularne i doceniane stylistycznie przez nabywców są nadwozia typu liftback. Koncepty tego typu zbierają wiele pozytywnych opinii wśród internautów oraz dziennikarzy. Dowodem na to niech będzie Audi A7 oraz opisywana dzisiaj Tesla S.
Wnętrze
Wnętrze pomieści siedem osób, w tym dwójkę dzieci na ostatnim rzędzie foteli ustawionym przeciwnie do kierunku jazdy. Samochód jest obszerny, a wrażenie to potęguje jeszcze przeszklony dach. We wnętrzu producent podkreśla przede wszystkim zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy. Energooszczędny układ będzie obsługiwał także system nawigacji oraz zestaw wskaźników. W Tesli znajduje się największy do tej pory zamontowany w samochodzie wyświetlacz -ma on aż 17 cali. Jest to wyświetlacz dotykowy; na razie nie wiemy jeszcze, w jakiej technologii będzie wykonany. Ja życzyłbym sobie, aby na wzór produktów Apple był to wyświetlacz pojemnościowy. W skład układu informacyjno-rozrywkowego wchodzą następujące elementy:
- 17 calowy wyświetlacz dotykowy,
- nawigacja połączona z Internetem oraz funkcja pobierania informacji o ruchu i pogodzie,
- klimatyzacja sterowana dotykowo,
- zestaw wskaźników o wysokiej rozdzielczości wykonany w technologii LCD,
- funkcje wyświetlania grafiki 3D z danymi pojazdu.
Silniki
W samochodzie zamontowano pakiet 8000 akumulatorów, który znajduje się pod podłogą. Elektryczny, 9-calowy silnik, chłodzony cieczą zapewnia dobre osiągi jak na ten segment. Maksymalny zasięg pojazdu to 483km, przyspieszenie od 0-100km/h zajmuje niecałe 6 sekund, prędkość maksymalna to 193km/h. Tesla już dzisiaj zapowiedziała wprowadzenie w przyszłości mocniejszego modelu. Z danych producenta możemy wyczytać, że pełne ładowanie akumulatorów zajmie tylko 45 minut, co ważne istnieje możliwość prostej wymiany całego pakietu akumulatorów.
Podsumowanie
Najpierw hybrydy, teraz samochody elektryczne, czy właśnie tak będzie wyglądała przyszłość w motoryzacji?
Bardzo możliwe, coraz to nowsze ograniczenia, dotyczące nie tylko emisji spalin sukcesywnie wypychają z obiegu samochody benzynowe. Od samego początku byłem przeciwnikiem tego typu pojazdów, jednak Tesla coraz bardziej przekonuje mnie do siebie. Najpierw sportowy model Roadster o niesamowitych właściwościach jezdnych a teraz Tesla S. Kilka elementów, które zniechęcają mnie do niej to: konieczność stosunkowo częstego ładowania pojazdu (nie każdy ma dostęp do odpowiedniego gniazdka z którego mógłby skorzystać co dziesięć kilometrów, a już na pewno nie w Polsce) oraz dźwięk silnika - większość z nas uwielbia ryczący silnik V8, a w samochodach elektrycznych nie uświadczymy czegoś takiego. Oczywiście istnieje możliwość rozwiązania tych problemów: wymienne baterie, generatory dźwięku i wiele innych gadżetów, które będą umilały życie kierowcy w niedalekiej przyszłości.