Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Paweł Kostecki - 08-06-2011 Kiedy większość osób słyszy słowo "Astra", kojarzy im się to z przeciętnym, kompaktowym samochodem dla małej rodziny. Najwidoczniej Oplowi ten obraz modelu nie bardzo przypadł do gustu, bo inżynierowie / designerzy postanowili co nieco go odmienić, a więc dodać mu trochę sportowego ducha i komfortu zarazem.
Zawieszenie zestrojone na polskie drogi
Samochodem jeździ się komfortowo (mimo powszechnych polskich dziur na drogach) i w tej kwestii konstruktorom należy się wielka pochwała. Gdyby jednak w wersji "standard" komfort okazał się nikły, można dodatkowo zamówić opcję "FlexRide", dzięki której samochód nie tylko precyzyjnie dostosuje się do drogi, ale także kierowca może decydować, jaki tryb działania zawieszenia samochód przyjmie. Do wyboru jest Normal, Tour i Sport. Opel Astra ponadto bardzo ładnie trzyma się podczas ostrych zakrętów, nawet przy prędkościach rzędu 80 km/h.
Wyposażenie samochodu
Wersja standardowa, jak już przyzwyczajono nas w niemieckich samochodach, jest uboga. Ale dzięki temu faktowi możemy indywidualnie stworzyć sobie samochód pod własne potrzeby, dobierając indywidualnie kolejne elementy wyposażenia. Opel przygotował nam w przypadku Astry bardzo duże pole manewrów, dzięki czemu możemy spersonalizować nasz wlasny model. Osoby które lubią gadżety i inne techniczne nowości, z Astry będą zadowoleni.
Wyposażenie zalecane
Po naszym teście mamy kilka pozycji które obowiązkowo muszą się znajdować w każdej nowej Astrze IV. Pierwszym z tych elementów są czujniki parkowania z przodu i tyłu. Bez tego odwiedziny "u blacharza" staną się codziennością. Wszystko dlatego, że widoczność przodu jak i tyłu auta są prawie zerowe na pierwsze rysy / lekkie stłuczki przy parkowaniu, długo czekać nie trzeba.
Bagażnik
Mimo że sam samochód jest jednym z większych w swojej klasie, nie widać tego po jego bagażniku, który można zaliczyć raczej do skromnych. Niecałe102 cm szerokości i 80 cm długości, a przy złożonych siedzeniach możemy tę przestrzeń zwiększyć, maksymalnie do 162 cm długości. W opcji możemy domówić wyższą podłogę bagażnika, która ma ułatwić wkładanie i wyjmowanie z niego rzeczy. Jednak wysokość zmniejsza się wtedy z 53 cm do zaledwie 34.
Rodzina
Samochodem można bez problemu i komfortowo podróżować nawet w 5 osób, pod warunkiem, że kierowca i pasażer siedzenia przedniego nie są wielkoludami.
Komfort
W nowej Astrze położono nacisk przede wszystkim na komfort kierowcy przedniego pasażera. Samochód urósł względem poprzedniej wersji o niecałe 17 cm. Ten zapas miejsca oddano w 100% kierowcy, dzięki czemu samochodem bez problemu mogą kierować osoby o większym wzroście.
Siedzenia użyte w Astrze są wygodne i dobrze trzymają kierowcę, nawet w ostrych zakrętach. Jednak gdy osoba kierująca jest o większych gabarytach, powinna pomyśleć zamówieniu do tego modelu siedzenia wyższej klasy, z regulacjami ulożenia względem kręgów. Cena nie wysoka, a będzie to wygodna inwestycja, dająca odczuć wyraźną różnicę w komforcie, zwłaszcza na dłuższych trasach. Osoby na tylnych siedzeniach mogą siedzieć wygodnie gdy przednie fotele nie są zbytnio wysunięte do tyłu. A można je w tym aucie przesunąć aż do miejsca, w którym zaczyna się tylna kanapa. Klimatyzacja dwustrefowa, znajdująca się w testowanym modelu, działa w miarę cicho i szybko normuje temperaturę w samochodzie, według wymagań użytkownika.
Silniki
Testowana przez nas wersja miała silnik 1.3 EcoFlex. Fakt, że silnik był "Eco" można było poznać nawet bez czytania tej informacji. Naprawdę przyzwoity, oszczędny silnik - nawet podczas jazdy po mieście, podczas naszego testu, spalanie było na poziomie 5l/100 km.
Jednak oszczędność w tej wersji odbija się na dynamice jazdy. W przypadku próby wyprzedzania warto naprawdę ten manewr przemyśleć i wykonać tylko przy bardzo dobrej widoczności oraz przy braku ruchu z drugiej strony na kilka km przed nami. Przyspieszenia prawie brak mimo 95 kucyków pod maską.
Na szczęście Opel pomyślał też o kierowcach, którzy kładą osiągi nad ekologię. Do dyspozycji, w zależności od wersji, mamy w przypadku benzyny do 180 koni a w dieslu maksymalnie 160 koni.
Plusy - dobre zawieszenie
- dużo miejsca dla kierowcy i pasażera
- dobre właściwości jezdne, mocno trzyma się drogi
- dobre audio
- duże możliwości indywidualnego wyboru wyposażenia
- podgrzewana kierownica
Minusy - cena/co otrzymujemy
- skromny bagażnik
Podsumowanie
Samochód zrobił na mnie pozytywne wrażenie, mimo kilku mankamentów, jak słaba widoczność z przodu i tyłu. To można tłumaczyć chęcią podwyższenia rachunku za samochód. Właściwości jezdne jak na polskie drogi bardzo przyzwoite. Nawet niektóre samochody z klasy premium nie mogą poszczycić się się podobnymi. Ponadto bardzo mi się spodobał fakt, że samochód, jak na klasę kompaktów, daje naprawdę dużo miejsca kierowcy.