Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Łukasz Kacprowicz - 03-10-2011 2 lata temu koncepcyjne Coupe od MINI zostało odsłonięte podczas Motor Show we Frankfurcie. Dziś wizja 2 miejscowego ulicznego go-carta, będącego receptą na nieokiełznaną radość z jazdy, stała się rzeczywistością, wynosząc markę na wyższy poziom technologicznych osiągnięć.
Design
Karoseria bazuje na wiernej interpretacji designu MINI i kładzie nacisk na sportowe geny modelu. Dodatkowo nadwozie Coupe cechuje się przyciągającymi wzrok elementami, których w takiej ilości nie uświadczy się w innych modelach tego segmentu. Kombinacja naprężonych, atletycznych powierzchni, harmonijnych krzywych i równoległych prostych, potwierdza wierność podstawom designu, jakie wypracowano przez lata doświadczenia.
Istotnie, wygląd MINI Coupe jest także zdefiniowany przez dominujący styl jazdy i tu właśnie widać cechy ekskluzywne, jak sześciokątne kontury grilla chłodnicy, czarny obwód wokół dolnej części nadwozia, a także wiele chromowanych pasów i otoczek. Do tego znane już duże, okrągłe światła przednie z wbudowanymi kierunkowskazami, które podobnie jak tylne, ułożono na skrajnie zewnętrznych częściach karoserii.
Ponieważ nadwozie coupe zwykle przełamuje formę, jest to pierwsze MINI, które przyjęło strukturę potrójnego pudełka i w odróżnieniu od wersji tradycyjnej, clubman, czy nawet cabrio, jest podzielone na 3 odrębne segmenty: komora silnika, przestrzeń dla pasażerów oraz bagażnik.
Z zewnątrz również widać bardzo sportowe proporcje oraz niski, wypchnięty do przodu profil. Dwu miejscowe coupe ma długość 3,728 mm, szerokość 1683 mm, a wysokość zaledwie 1,378 mm.
Pojawił się tu również po raz pierwszy innowacyjny, aktywny, zintegrowany tylny spojler, który wystrzela w górę przy prędkości 80km/h, ale można także sterować nim manualnie.
Wnętrze
MINI położyło nacisk na pewną pozycję za kierownicą, której nic nie może zakłócać. Sportowe fotele i karbonowa kolorystyka pozwalają skoncentrować się na prowadzeniu samochodu w ciasnych zakrętach.
Nie znajdziemy w tej wersji tylnej kanapy, a za siedzeniami kryje się jedynie półka. Do tej przestrzeni dochodzi jeszcze 290-litrowy bagażnik z obszerną pokrywą, której wielkość ułatwia pakowanie dużych bagaży, jak np. sprzęt sportowy. Całości dopełniają duże kosze na drzwiach.
Silniki i skrzynie biegów
MINI Coupe będzie oferowane w 4 wersjach:
- podstawowa, o mocy 90kw/122KM,
- Coupe SD - 105kw/143KM,
- S Coupe - 135kw/184KM.
Do tego ekstremalnie sportowe MINI John Cooper Works Coupe developing - 155kw/211 KM.
Wszystkie wersje prócz ostatniej są do wyboru z 6-biegową automatyczną lub manualną skrzynią biegów.
Silnik o pojemności 1,6 l wspomaga kombinacja turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku paliwa i zmiennego sterowania zaworami, która w sumie daje maksymalną wydajność 135kw/ 184 KM przy 5,5 tys obrotów, czyniąc tym samym 4-cylindrową jednostkę MINI Coopera S Coupe najwydajniejszym silnikiem na świecie w tej klasie samochodów.
Jego maksymalny moment obrotowy to 240Nm i jest dostępny przy 1600 obrotach na minutę, ale może być podniesiony nawet do 260 Nm.
Z kolei jednostka Topowego modelu - John Cooper Works - rozwija maksymalny moment 260 Nm, a osiągi to:
- 0-100 w 6,4s,
- prędkość maksymalna - 240 km/h.
- spalanie - zaledwie 7,1 l/100 km.
MINI Cooper Coupe to nawiązanie marki do sukcesów legendarnego modelu sprzed lat. Tym razem jednak tamten styl znacznie wzmocniono. Niezależnie od tego czy podoba nam się bryła Coupe w aucie o takich gabarytach, wygląda na to, że marka całkiem poważnie potraktowała wyzwanie stworzenia szybkiego drogowego go-carta, którego prowadzenie będzie przede wszystkim czystą przyjemnością.