Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Łukasz Kacprowicz - 10-10-2011 W ekskluzywnym świecie dynamicznych, biznesowych limuzyn, ze sportowymi kompetencjami, nowy M5 kontynuuje tradycję swojego poprzednika i ustala na nowo właściwości, jakich należy spodziewać się po 4-drzwiowym samochodzie. Piąta generacja jest więc zestawieniem sportowych osiągów, z uniwersalnymi cechami luksusowego sedana klasy premium.
Wygląd zewnętrzny
Design, zaprojektowany pod kątem funkcjonalności, reprezentuje charakterystyczną ideę harmonii, typową dla sportowych modeli BMW. Przód auta ma perfekcyjnie odzwierciedlać moc ukrytą pod maską, na co wskazują szczególnie konturowe linie na jej pokrywie, w kształcie litery V, schodzące się w kierunku logo i dwóch nerek grilla. Bi-xenonowe reflektory wykorzystują za dnia charakterystyczne dla tej marki pierścienie LEDowe, a efektu dopełniają charakterystyczne, boczne skrzela w stylu serii M.
Długi rozstaw osi, cofnięta do tyłu kanapa pasażerów, i obniżone nadwozie, podkreślają sportową sylwetkę modelu. Efektowne,19- calowe koła, z lekkimi alufelgami w stylu podwójnych szprych, opakowano w muskularne nadkola. Z tyłu delikatny, tylny spojler na pokrywie bagażnika, usportawia wygląd nadwozia, a do tego zapewnia odpowiednio duży nacisk na tylną oś, dla sprawnego przyspieszania i kontroli na zakrętach. Poniżej znajdziemy dyfuzor, zapewniający odpowiedni przepływ powietrza pod podwoziem. Towarzyszą mu po obu stronach rury podwójnego układu wydechowego.
Komfort i pełna kontrola nad samochodem
Czasy, gdy niemieckie samochody były toporne i nastawione wyłącznie na wysoką jakość, dawno minęły. W najnowszych modelach technologia, ma być zarazem sztuką, aby właściciel mógł cieszyć się wrażeniami z jazdy oraz klimatem komfortu klasy premium.
Kokpit jest zorientowany na kierowcę, a zestaw wskaźników zaprojektowano w technologii "czarnego panelu", którą cechują klasyczne, okrągłe zegary z czerwonymi wskazówkami i białym światłem, również charakterystyczne dla BMW. Autem steruje system operacyjny iDrive, którym zarządzamy za pomocą 10,2 - calowego ekranu w konsoli centralnej, oraz 2 przycisków M Drive. Te z kolei, służące do indywidualnych ustawień charakterystyki pracy silnika i zawieszenia, rozmieszczono wokół dźwigni zmiany biegów. Za pomocą guzika M1 kierowca może włączyć bardziej sportowe ustawienie parametrów, a wciskając M2 - komfortowe.
Moc
Pod maską umieszczono zaprojektowany na nowo, wysokoobrotowy silnik V8, wyposażony w technologię M TwinPower Turbo, generujący maksymalną moc 412kW/560KM przy 6-7 tys obr/min i maksymalny moment obrotowy 680 NM, dostępny przy zakresie obrotów 1500-5750/min. Nieprzerwana siła ciągu umożliwia przyspieszenie do 100km/h w 4,4s. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, co można zwiększyć do 305 km/h, wraz z zamówieniem opcjonalnego zestawu kierowcy.
Najmocniejszą jednostkę umieszczono w wersji BMW M GmbH. Wspiera ją innowacyjny, aktywny dyferencjał, a także specyficzne dla tego modelu zawieszenie, zaprojektowane przy pomocy szczegółowych ekspertyz, aby chronić pozycję BMW w segmencie sedanów o sportowych osiągach.
Nowe M5 jest zoptymalizowane nawet pod kątem wagi zawieszenia, które precyzyjnie dopasowano do charakterystyki silnika, czerpiąc z wyścigowego "know-how". Dla pełnej kontroli zastosowano tu kontrolę trakcji z trybem M Dynamic, oraz precyzyjnie dopracowany system hamowania.
Średnia konsumpcja paliwa to 9,9l na 100 km (emisja CO2 na poziomie 232g/km). Pomimo że moc silnika jest zwiększona o 10%, a moment obrotowy o 30, konsumpcja paliwa jest niższa o 30%, niż w poprzednim modelu. Optymalny stosunek mocy do zużycia paliwa przypisuje się efektywności silnika V8 oraz wszechstronnej technologii EfficientDynamic, w której skład wchodzi także system StartStop. Przekazywanie napędu odbywa się za pomocą 7-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni Drivelogic (w standardzie wyposażenia).
Precyzyjna współpraca silnika, skrzyni biegów oraz aerodynamicznych cech designu była testowana i kształtowana na północnej pętli toru Nurburgring, co gwarantuje najlepsze z możliwych właściwości przyspieszenia, hamowania i trzymania na zakrętach. Dlatego możemy się spodziewać, że najnowszy model sprosta oczekiwaniom, jakie mają co do niego zarówno wielbiciele marki, jak i nowi eksperymentatorzy, którzy się nim zainteresują.