Strona korzysta z plikĂłw cookies w celu realizacji usĹug i zgodnie z PolitykÄ PlikĂłw Cookies. MoĹźesz okreĹliÄ warunki przechowywania lub dostÄpu do plikĂłw cookies w Twojej przeglÄ darce.X
Łukasz Kilar - 01-02-2011 EuroNCAP to niezależna, niedochodowa organizacja zajmująca się badaniem bezpieczeństwa pojazdów. Organizacja jest wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Powstała w 1997 roku, jej celem było testowanie samochodów kupowanych za własne pieniądze. Główny element testu to tzw. crash test. Test zderzeniowy składa się z czterech elementów takich jak:
zderzenie czołowe - polegające na uderzeniu pojazdu w deformowalną przeszkodę o szerokości 40% pojazdu z prędkością 64km/h,
zderzenie boczne - uderzenie w bok nieruchomego pojazdu od strony kierowcy, samochód uderza z prędkością 50km/h, szerokość przeszkody to 1500mm,
zderzenie z pieszym - w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40km/h manekiny pełniące role pieszych,
zderzenie ze słupem - samochód stoi na ruchomej platformie i uderza bokiem, na wysokości słupka B w nieruchomy słup o szerokości 254mm z prędkością 29km/h,
Wyniki testów podaje się w pięciogwiazdkowej skali. Jeszcze niedawno specjaliści nie wierzyli, że możliwe jest zdobycie pięciu gwiazdek, twierdzili, że niemożliwe jest pozytywne przejście zderzenia czołowego. Pierwszy samochód, który otrzymał maksymalną ocenę to Renault Laguna w 2002 roku.
Najbezpieczniejsze samochody 2010 roku
W 2010 roku, w teście wystartowało 29 pojazdów, maksymalną notę uzyskało 65% z nich. Najgorszą notę uzyskał Landwind CV9, chiński pojazd zdobył zaledwie dwie gwiazdki. Samochody jak zwykle były podzielone na grupy, poniżej przedstawiamy zwycięzców poszczególnych kategorii.
Kategoria 4x4 - Kia Sportage
Kategoria MPV - Toyota Verso
Kategoria supermini - Honda CRZ
Kategoria mały samochód rodzinny - Alfa Romeo Giulietta
Kategoria limuzyn - BMW serii 5